עליית המחירים בסל הקניות של השנה: איך זה משפיע על הצרכן בחגי תשרי

עליית המחירים בסל הקניות של השנה: איך זה משפיע על הצרכן בחגי תשרי

שנת 2024 התאפיינה בעליות מחירים ניכרות במשק, במיוחד במוצרי הצריכה הבסיסיים, וההשפעה של התייקרויות אלה מורגשת היטב בסל הקניות של הצרכן הישראלי. עליית המחירים נובעת ממספר גורמים, בהם העלייה העולמית במחירי חומרי הגלם, העלייה במחירי האנרגיה והתחבורה, והשפעות המצב הביטחוני על הכלכלה המקומית. אחד הזמנים שבהם עליית המחירים מורגשת יותר מכל הוא במהלך חגי תשרי, כשמשפחות רבות נערכות לאירוח וקניות מוגברות לחג.

עלייה ממוצעת של 7% בסל הקניות לחגי תשרי

על פי בדיקה שערכה המועצה לצרכנות, סל הקניות לחגי תשרי השנה התייקר ב-7% בהשוואה לשנה הקודמת​

. התייקרות זו פוגעת בעיקר במוצרים בסיסיים, הנצרכים באופן קבוע במהלך החגים, כמו עופות טריים, ירקות ופירות, שמן זית ושימורים. כך למשל, מחירי העופות הטריים עלו בכ-35%, בעוד שמחירי הירקות הטריים זינקו ב-25%. במיוחד בולטת ההתייקרות במחירי העגבניות, שעלו בכ-72%, והפכו לאחד מהמוצרים היקרים ביותר בסל הקניות​

העלייה במחירי המזון אינה מוגבלת למוצרים ספציפיים, והיא נרחבת בכל הקטגוריות של מוצרי הצריכה. מלבד העליות הבולטות במחירי הפירות והירקות, מחירי הבשר הקפוא והטרי עלו ב-10%, הדגים הקפואים ב-8%, והתבלינים ב-12%​

. תופעה זו מחייבת את הצרכן הישראלי להתמודד עם סל קניות יקר יותר, במיוחד כשהוצאות נוספות של החגים כמו מתנות, אירוח ותחזוקת הבית נוספות לעלות.

שינוי בהרגלי הצריכה: מה הישראלים עושים כדי להתמודד?

המצב הכלכלי והעלייה במחירי המזון שינו את הרגלי הצריכה של הציבור. על פי סקר שערך "מעריב", כ-87% מהישראלים מאמינים כי סל הקניות השנה לחגים יקר יותר מבשנים קודמות, ואילו כ-64% דיווחו שהם משווים מחירים בין רשתות שונות לפני הקנייה הגדולה לחג​

. מדובר בעלייה של כ-10% במספר האנשים המשווים מחירים בהשוואה לשנה שעברה, מה שמעיד על העלייה במודעות ובחיפוש אחר דרכים לחסוך.

בנוסף להשוואת מחירים, רבים מפצלים את הקנייה העיקרית שלהם בין מספר חנויות, כאשר 47% מהצרכנים דיווחו שהם נוהגים כך במטרה לחסוך בעלויות. צרכנים גם מגדילים את מלאי המזון שלהם מבעוד מועד, מתוך חשש שהמצב הביטחוני ימנע מהם לצאת לקניות בתקופת החג. בין המוצרים הנרכשים מראש בולטים מים, מוצרי שימורים ומוצרי יסוד נוספים​

הבדלים בין רשתות: היכן ניתן למצוא את הסל הזול ביותר?

מחיר סל הקניות עשוי להשתנות באופן משמעותי בין רשתות השיווק השונות. מבדיקת משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות עולה כי רשת "רמי לוי" מציעה את הסל הזול ביותר לחגי תשרי, ואחריה "ויקטורי" ו"יוחננוף". הרשת היקרה ביותר בבדיקה זו הייתה "מגה בעיר", כשההפרש בין הרשת הזולה ליקרה עומד על כ-20%​

גם בתחום קניות האונליין נרשמים הבדלים משמעותיים במחירים. רשתות המזון הגדולות בישראל מפעילות חנויות מקוונות, ולצרכנים יש אפשרות להשוות בין מחירי האונליין והחנויות הפיזיות. חשוב לציין שגם כאן, פערי המחירים בין הרשתות השונות עלולים להגיע ליותר מ-25%​

עליית המחירים בשנה האחרונה משפיעה בצורה ישירה על הצרכן הישראלי, ובעיקר בתקופות עמוסות כמו חגי תשרי. ההשפעות של העליות במחירי המזון מורגשות היטב בסל הקניות, ורבים מהצרכנים נאלצים לשנות את הרגלי הקנייה שלהם ולהתמקד בדרכים לחסוך. עם זאת, באמצעות השוואת מחירים, פיצול הקניות בין רשתות, ורכישה מוקדמת של מוצרים חיוניים, ניתן לצמצם במעט את ההוצאות הגדולות של החג.

 

לעדכונים שוטפים, כנסו לפורטל העירוני חברתי של קרית גת.
https://chat.whatsapp.com/BLzNyC5dQQP2stjDBA6l4Q

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*