מסלול לימודי לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז

מסלול לימודי לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז

מחפשים לעצמכם קריירה מתגמלת שתאפשר לכם להיות משמעותיים ולחולל שינוי לטובה בחייהם של אחרים? תואר ראשון בלימודי הפרעות תקשורת, כולל קורסים המקנים לקלינאי התקשורת העתידיים ידע ומיומנויות לטיפול גם בהפרעות תקשורת המאפיינות ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

ראשית, נקדים ונציין כי לימודי הפרעות בתקשורת כוללים גם קורסים לטיפול ב-ADHD! המשיכו לקרוא כדי להבין מדוע.

מהי הפרעת קשב וריכוז – ADHD?

הפרעת קשב וריכוז, ADHD, היא הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על כ-5% מהאוכלוסייה. ילדים עם ADHD סובלים מקושי להתרכז באופן מתמשך ומקושי לשלוט ולווסת את התנועות והדחפים שלהם. המשמעות היא שהם עשויים להיראות כהיפראקטיביים. כלומר, כמי שפועלים ללא מחשבה וללא תשומת לב. בנוסף, לפי המחקר עד 82% מהילדים עם ADHD מתמודדים עם לפחות קושי אחד בתחום התקשורת, ואחרי הכול, תקשורת היא תחום המומחיות של קלינאי התקשורת.

טיפול קלינאי תקשורת בילדים עם ADHD

קלינאות תקשורת נתפשת לא פעם כטיפול המתמקד רק באנשים עם הפרעות שפה ודיבור, כמו גמגום. אבל האמת היא שקלינאי תקשורת עובדים עם מגוון רחב של קשיי תקשורת שונים, כולל קשיים בהפקת צלילי הדיבור, בהבנת השפה, בתקשורת חברתית, באוריינות, בבליעה ועוד.

ילדים עם ADHD נמצאים בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי להתמודדות עם בעיות תקשורת ועם קשיים לימודיים וחברתיים. לפיכך, לימודי טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז מכשירים את הבוגרים לאבחן את הילדים, מעבר לתסמינים הברורים של ADHD, ולזהות גם קשיי תקשורת. זאת, על מנת שיוכלו לספק לילדים אלה את השירותים והתמיכה הנדרשים להם.

סוגי קשיי התקשורת הקשורים ל-ADHD

לפי המחקר, ילדים עם ADHD נוטים יותר מילדים בגילם ללא ADHD, לסבול מסוגים מסוימים של הפרעות תקשורת, כמו:

קשיים בתקשורת החברתית

מיומנויות התקשורת החברתית מתייחסות לאופן שבו בני אדם משתמשים בכישורי השפה שלהם במצבים חברתיים. מיומנויות אלה כוללות גם תקשורת לא מילולית, כמו:

  • כיבוד המרחב האישי של האחר
  • יצירת קשר עין כשהוא מדבר עם מישהו
  • הקפדה על ׳כללי׳ השיחה המקובלים, כמו אי הפרעה או דיבור תוך כדי כך שהאחר מדבר
  • הישארות בנושא השיחה
  • לדבר בתורו, כמקובל בחברה

לפי המחקר, הכישורים הפרגמטיים של ילדים עם ADHD  גרועים בהשוואה לבני גילם ללא ADHD. קשיים ספציפיים – כמו הקושי לחכות עד שיגיע תורו של הילד לדבר, שמירה על קשר עין בזמן השיחה, הצגת נושא לדיון או הרחבתו, תיקון השיחה כשזו עולה על שרטון ואפילו היכולת לספר סיפור בצורה מגובשת – הם מנת חלקם של עד 82% מהילדים המתמודדים עם ADHD.

קשיי שפה

קשיי שפה יכולים להתבטא הן בכתיבה והן בעל פה, כאשר בשניהם עשויה להתעורר בעיה בהבנה (כמו מעקב אחר הנחיות) ו/או בעיה בהבעה (כמו אוצר מילים, עריכת משפטים והיכולת לספר סיפור). מחקרים מראים שילדים עם ADHD נוטים להתמודד עם קשיי שפה פי 3 יותר מאשר ילדים ללא ADHD.

בעיית שטף (כמו גמגום)

טיפול בהפרעות קשב וריכוז בילדים מתמקד לעתים קרובות גם בבעיית שטף, שנוטה להיות חמורה יותר בהשוואה לילדים ללא ADHD. ילדים עם ADHD נוטים לחזור על מילים, ביטויים ומשפטים ושטף הדיבור שלהם רצוף בדרך כלל בהפסקות רבות יותר בהשוואה לילדים ללא ADHD.

הפרעות למידה ספציפיות

אחד המאפיינים של הפרעות למידה ספציפיות הן קושי מתמשך בלפחות באחד מ-3 התחומים העיקריים: קריאה, הבעה בכתב ו/או מתמטיקה.

שיטות טיפול בהפרעות קשב וריכוז לוקחות בחשבון כי בהשוואה לילדים ללא ADHD, ילדים עם ADHD נמצאים בסיכון גבוה משמעותית ללקות בהפרעת למידה ספציפית כמו קשיים בחישוב, בקריאה, באיות ובכתיבה.

לבסוף, לימודי תואר בהפרעות תקשורת מציעים לבוגרים לא רק ידע תיאורטי הקשור להפרעות תקשורת בקרב האוכלוסייה, אלא מתמקדים גם בהכשרה מקצועית לטיפול בילדים עם ADHD.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*