הגל השקט: ערוץ הרדיו שמתריע בשעת חירום

הגל השקט: ערוץ הרדיו שמתריע בשעת חירום

ה"גל השקט" הוא כינוי לערוץ רדיו ייחודי המשדר אך ורק במצבי חירום, כאשר נשמעת אזעקת אמת. ערוץ זה, המצאה ישראלית מקורית בתחום הרדיו והאזעקה, נועד לספק מענה לציבור הרחב בזמנים של מתיחות ביטחונית, מבלי לפגוע בשגרת היום-יום. שידורי ה"גל השקט" החלו לראשונה במלחמת המפרץ הראשונה בשנת 1991 וממשיכים לשמש את הציבור הישראלי במבצעים צבאיים ומצבי חירום נוספים.

איך הכל התחיל?

ה"גל השקט" הופעל לראשונה במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, בלילה של 24 בינואר 1991, ביוזמת פרופ' פרץ לביא, ראש המעבדה לחקר השינה בטכניון ולימים נשיא המוסד. הרעיון נולד מתוך הצורך לתת מענה לאנשים שחששו לפספס אזעקה אך לא רצו להשאיר רדיו או טלוויזיה פועלים ברקע במשך כל הלילה. התדר ששימש את השידורים היה "צה"ל 2" של גלי צה"ל, ומדי ערב, המעבר לשידורי ה"גל השקט" לווה בשיר "בובה זהבה" של להקת החלונות הגבוהים.

עם התקדמות המלחמה, הורחב השימוש ב"גל השקט" גם לשבתות, מתוך מטרה לתת מענה לציבור שומרי השבת. כך התאפשר להם להישאר מעודכנים באזעקות ובאירועי חירום מבלי להפר את השבת על ידי הדלקת מקלטי רדיו.

"הגל השקט" במלחמות ומבצעים נוספים

הצלחתו של ה"גל השקט" במלחמת המפרץ הובילה לשימוש חוזר בו גם במלחמות ומבצעים נוספים לאורך השנים, כמו מלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה, מבצע עמוד ענן, מבצע צוק איתן ומבצע שומר החומות. בניגוד לשידור הארצי במלחמת המפרץ, המבצעים המאוחרים התבססו על שידורים אזוריים בלבד, דרך תחנות מקומיות כגון רדיו חיפה, רדיו דרום, קול המוסיקה ועוד.

בשונה משידורי רדיו רגילים, תחנת ה"גל השקט" שומרת על שקט מוחלט בכל שעות היממה, ומפעילה את השידור רק כאשר נשמעת אזעקה. כך, מאזינים יכולים להשאיר את מקלט הרדיו דלוק, אך לא לשמוע דבר עד לרגע שבו יש צורך בהתרעה, דבר המאפשר שקט ונוחות, במיוחד בזמני לילה.

ה"גל השקט" גם בטלוויזיה

לראשונה בתולדותיו, במהלך מלחמת חרבות ברזל נעשה שימוש במתכונת "הגל השקט" גם בטלוויזיה. בהנחיית הרבנות הראשית ופיקוד העורף, ערוץ 14 שינה את שידוריו לשידורים שקטים, המתריעים בזמן אמת על התראות פיקוד העורף באמצעות שקופיות טקסט. יוזמה זו נועדה לספק מענה גם לציבור שומרי השבת, שנדרשו להשאיר את השידור פועל מלפני כניסת השבת, כך שיוכלו להיות מעודכנים במקרי חירום מבלי להפר את ההלכה.

החשיבות של ה"גל השקט"

ה"גל השקט" ממלא תפקיד חשוב בשגרה הביטחונית הישראלית, בעיקר בזמנים של מתיחות ומלחמות. הוא מספק לציבור אמצעי פשוט ויעיל להישאר מעודכנים במצבי חירום, מבלי לפגוע באיכות החיים או בהלכות הדת. במציאות הישראלית, שבה תושבים רבים מוצאים עצמם לעיתים קרובות תחת איום ביטחוני, היכולת לסמוך על מערכת שקטה המפעילה את עצמה רק בשעת הצורך מעניקה שקט נפשי, במיוחד לאנשים המתגוררים באזורים מבודדים או כאלה שמעדיפים להימנע מרעשי רקע לאורך כל היום.

השימוש המתמשך ב"גל השקט" משקף את הצורך הקבוע בישראל במוכנות ובמענה מהיר לאיומים ביטחוניים, ובמקביל, את ההתחשבות בצרכים האישיים של כל אדם – בין אם מדובר בציבור שומרי השבת, תושבים מבוגרים או אנשים המבקשים שלווה במהלך הלילה.

ה"גל השקט" הפך למרכיב חשוב במערכת ההגנה האזרחית הישראלית, כלי פשוט אך משמעותי לשמירה על ביטחון האזרחים. בזמנים של חירום, כשאזעקות נשמעות לפתע, היכולת להתריע בצורה שקטה וממוקדת הופכת את ה"גל השקט" לשירות הכרחי ומוערך במיוחד.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*